Εννιά μύθοι και αλήθειες για τον καφέ

Συντάκτης: Ρουμπίνα Στεφάτου

Influence:

Για άλλους είναι απόλαυση, για άλλους είναι συνήθεια και για μερικούς είναι συντροφιά. Ο καφές αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή ροφήματα και βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος μας καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας. Ωστόσο πολλοί μύθοι έχουν δημιουργηθεί γύρω από τον καφέ και τις συνέπειες που έχει η επίδρασή του στην υγεία μας. Ο καφές έχει κατηγορηθεί κυρίως για το βασικό συστατικό του, την καφεΐνη, καθώς πάρα πολλές επιστημονικές μελέτες την έχουν στοχοποιήσει και κατηγορήσει. Ειδικοί όμως υποστηρίζουν ότι για να γίνει τοξική η καφεΐνη θα πρέπει να καταναλώσει κάποιος τεράστια δόση καφέ σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Μήπως ήρθε η ώρα όμως να διαλευκάνουμε μερικούς μύθους και αλήθειες για τον καφέ;

Μύθος 1 :Ο καφές κάνει κατακράτηση υγρών

Αλήθεια: Ο καφές όχι μόνο δεν κάνει κατακράτηση αλλά συμβάλει στην ενυδάτωση του οργανισμού, αφού η περιεκτικότητά του σε νερό κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα (90-100%)».

Μύθος 2: Ο καφές κάνει κυτταρίτιδα

Αλήθεια: Την κυτταρίτιδα την επιδεινώνουν τα θερμιδογόνα λιπαρά τρόφιμα και ο καφές δεν αποτελεί ένα από αυτά καθώς έχει μηδαμινή θερμιδική αξία και περιεκτικότητα σε λιπαρά (χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή γάλακτος). Ο καφές φαίνεται να δρα ενάντια στην κυτταρίτιδα και στην παχυσαρκία αφού η καφεΐνη αυξάνει τον μεταβολισμό μέσω αύξησης της θερμογένεσης. Αυτό προϋποθέτει να καταναλώνουμε 2-3 φλιτζάνια καφέ ημερησίως με όσο το δυνατόν λιγότερη ζάχαρη μπορούμε.

Μύθος 3: Ο καφές προκαλεί νευρικότητα

Αλήθεια: Ο καφές μπορεί να αυξάνει τα αντανακλαστικά μας και να μας «ξυπνάει» αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι προκαλεί και νευρικότητα. Επιπρόσθετα, η μέτρια κατανάλωση καφέ μπορεί να συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του νευρικού συστήματος, μιας και είναι πλούσιος σε αντιοξειδωτικά. Επίσης, η καφεΐνη που περιέχεται στον καφέ ασκεί ήπια διεγερτική δράση στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η προσοχή, η συγκέντρωση και η βραχυπρόθεσμη μνήμη μας. Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι ταυτόχρονα προκαλεί νευρικότητα.

Μύθος 4: Ο καφές παχαίνει

Αλήθεια:Ο καφές από μόνος του περιέχει σχεδόν μηδενικές θερμίδες και μπορεί άφοβα να ενσωματωθεί σε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο, ακόμα και σε μία διατροφή αδυνατίσματος.

Μύθος 5: Ο καφές περιέχει μόνο καφεΐνη

Αλήθεια: Ο καφές, εκτός από καφεΐνη, περιέχει και αντιοξειδωτικές ουσίες οι οποίες τα τελευταία χρόνια έχουν συσχετιστεί με ευεργετικά οφέλη για την υγεία.

Μύθος 6: Ο καφές δεν μας αφήνει να κοιμηθούμε

Αλήθεια:Έχει παρατηρηθεί ότι μετά την λήψη του καφέ έχουμε καλύτερα αντανακλαστικά κατά την οδήγηση, πιο αποτελεσματική απόδοση κατά την άσκηση και ολοκληρώνουμε τις καθημερινές μας δραστηριότητες με μεγαλύτερη ευκολία. Η καφεΐνη επηρεάζει τον ύπνο μόνο όσων δεν πίνουν συστηματικά καφέ.

Μύθος 7: Ο καφές προκαλεί εθισμό

Αλήθεια:Τα περισσότερα από τα άτομα που καταναλώνουν καφεΐνη δεν εμφανίζουν εξαρτημένη και εθιστική συμπεριφορά. Τα κριτήρια του εθισμού, σύμφωνα με το πλαίσιο του “Diagnostic and Statistical Manual” του Αμερικάνικου Ψυχιατρικού Συλλόγου (American Psychiatric Association) είναι συγκεκριμένα και η καφεΐνη δεν ανταποκρίνεται σ’ αυτά.

Μύθος 8: Η καφεΐνη αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων

Αλήθεια: Καμία μελέτη δεν έχει συσχετίσει την κατανάλωση καφέ με την αύξηση κινδύνου καρδιαγγειακών παθήσεων. Ωστόσο τα άτομα που είναι ευαίσθητα στην καφεΐνη μπορεί να εμφανίσουν μια προσωρινή αύξηση στην αρτηριακή πίεση, η οποία όμως είναι μικρότερη από αυτή που παρατηρείται στο ανέβασμα μια σκάλας.

Μύθος 9: Οι έγκυες πρέπει να αποφεύγουν την καφεΐνη

Αλήθεια:Τα στοιχεία δείχνουν ότι η μέτρια κατανάλωση καφεΐνης είναι ασφαλής για μια έγκυο γυναίκα και το αγέννητο παιδί της. Ωστόσο καλό είναι οι έγκυες να καταναλώνουν μέτριες ποσότητες καφέ ημερησίως (300mg ανά ημέρα ή 3-4 φλιτζάνια στιγμιαίου καφέ).

Συνεπώς, η καθημερινή μέτρια κατανάλωση καφέ συστήνεται στα πλαίσια μίας ισορροπημένης διατροφής και ενός υγιεινού τρόπου ζωής.

Συντάκτης: Ρουμπίνα Στεφάτου,

Influence:

Η Ρουμπίνα Στεφάτου είναι υποψήφια διδάκτωρ του Παντείου Πανεπιστημίου, ασχολείται με την εκπαίδευση κάνοντας ιδιαίτερα μαθήματα ιστορίας…