Αυγό: η σουπερ τροφή

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Χημικός - Συγγραφέας

Αυγό: η σουπερ τροφήΑπό μικρά παιδιά ακούγαμε τους γονείς μας να μας παροτρύνουν να τρώμε το καθημερινό μας αυγό, το οποίο αποτελούσε αναπόσπαστο γεύμα της διατροφής μας κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής μας. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα αυγά είναι μία εξαιρετική τροφή για τα παιδιά νηπιακής ηλικίας αλλά και για τα βρέφη. Ωστόσο, δεν παύει να είναι εξίσου σημαντικό και για τους ενήλικες, αφού πρόκειται για μία πλήρη τροφή που αναζωογονεί και εξυγιαίνει τον οργανισμό.

Τα αυγά, εκτός από ένα πολύ λαχταριστό τρόφιμο, είναι και ένα πολύτιμο συστατικό για την κουζίνα. Σκεφτείτε πόσες συνταγές θα έμεναν απραγματοποίητες χωρίς αυτό και πόσα φαγητά θα έχαναν τη γεύση και την υφή τους. Όλα αυτά οφείλονται στις εξαιρετικές ιδιότητες του αυγού να δρα ως γαλακτωματοποιητής, ως πηκτικό μέσο αλλά και ως παγίδα αέρα.  Πέρα όμως από την καθημερινή χρήση του αυγού στην μαγειρική, το τρόφιμο αυτό δεν παύει να είναι ένα θρεπτικό και ολοκληρωμένο γεύμα που προσφέρει όχι μόνο ενέργεια αλλά και τα απαραίτητα δομικά συστατικά για τους διάφορους ιστούς του σώματός μας.

Από τι αποτελείται ένα αυγό;

Όπως όλοι γνωρίζουμε, τα αυγά αποτελούνται από το λευκό μέρος, που το ονομάζουμε ασπράδι και από το κίτρινο μέρος, δηλαδή τον κρόκο. Το ασπράδι συνιστά περίπου το 63% ολόκληρου του βάρους του, ενώ ο κρόκος μόλις το 27%. Επιπλέον, το αυγό συνίσταται κατά 10% από το τσόφλι, το οποίο είναι απαραίτητο για την προστασία και την ανάπτυξη του εμβρύου κοτόπουλου. Αυτό που δεν είναι ευρέως γνωστό, είναι πως για να φτάσουμε από το τσόφλι στον κρόκο, δηλαδή από το εξωτερικό προς το εσωτερικό μέρος του αυγού, μεσολαβούν ένα σωρό πρωτεΐνες και οργανίδια που συμπεριφέρονται ως συνδετικοί κρίκοι προκειμένου να διατηρούν τη συνοχή της δομής αυτής. Άρα λοιπόν, όταν αναφερόμαστε στο αυγό, δεν μιλάμε απλά για ένα θρεπτικό τρόφιμο, αλλά για έναν ολόκληρο βιολογικό οργανισμό που φροντίζει και προστατεύει μία ζωή μέχρι τη γέννησή της.

Αυγό: η σουπερ τροφήΌταν καταναλώνουμε ένα αυγό, πέρα από την υπέροχη γεύση του αυτό μας προσφέρει και πληθώρα θρεπτικών συστατικών, καθώς ουσιαστικά πρόκειται για μία συμπυκνωμένη μορφή βιταμινών και μεταλλικών στοιχείων (μαγνήσιο, νάτριο και κάλλιο). Αρκεί μόνο να αναλογιστούμε πως ένα μονάχα αυγό έχει την πρωτεϊνική αξία δύο ολόκληρων λίτρων γάλακτος! Αυτό σημαίνει πως μπορούμε εύκολα και οικονομικά να προμηθεύσουμε τον οργανισμό μας με τις απαραίτητες ζωικές πρωτεΐνες υψηλής διατροφικής αξίας  που χρειάζεται για να λειτουργήσει σωστά. Όλες αυτές βρίσκονται στο λευκό μέρος του αυγού και είναι περισσότερο θρεπτικές από τις πρωτεΐνες του κρέατος και πολύ πιο εύπεπτες για το έντερό μας. Επιπλέον, το ασπράδι του αυγού περιέχει μεγάλη συγκέντρωση σε βιταμίνες του συμπλέγματος (Β1, Β2 και κυρίως Β12).

Κρόκος ο παρεξηγημένος

Πολλές φορές έχουμε ακούσει την συμβουλή της αποφυγής της καθημερινής κατανάλωσης αυγών εξαιτίας της χοληστερίνης που κρύβεται στον κρόκο του. Όμως οι ειδικοί τονίζουν πως η ποσότητα χοληστερόλης που κρύβεται στο κίτρινο μέρος του αυγού είναι ελάχιστη, σχεδόν αμελητέα, έτσι ώστε να μην μπορεί να επηρεάσει τις τιμές χοληστερίνης του οργανισμού μας. Μάλιστα, ο κρόκος κρύβει μία πρωτεΐνη που λέγεται λεκιθίνη, η οποία έχει έντονη δράση εναντίον της «κακής» χοληστερόλης. Έτσι λοιπόν, δεν υπάρχει κανένας λόγος αποφυγής του αγαπημένου μας αυγού σε ημερήσια βάση, αρκεί βέβαια αυτό να γίνεται στα πλαίσια μίας ισορροπημένης διατροφής  αλλά και άσκησης.

Για όλους τους παραπάνω λόγους λοιπόν συμπεραίνουμε πως είναι πολύ σημαντική η κατανάλωση των αυγών, αν όχι σε καθημερινή βάση, τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα. Ωστόσο, θα πρέπει να προσέχουμε τον τρόπο μαγειρέματος ώστε να μην προσθέτουμε επιπλέον λιπαρά στο γεύμα μας. Επιλέξτε λοιπόν ένα αυγό βραστό, μελάτο ή ποσέ για το πρωινό, το μεσημεριανό ή το βραδινό σας γεύμα και ο οργανισμός σας θα σας ευγνωμονεί.

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Χημικός - Συγγραφέας

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…