20/08/2017

Στα άδυτα… των αντηλιακών!

Κάθε καλοκαίρι το τοπίο γύρω από την αγορά των αντηλιακών και τον τρόπο εφαρμογής τους είναι νεφελώδες. Είναι το πρόβλημα στα ίδια τα προϊόντα; Ή μήπως στη χρήση τους; Δερματολόγοι ξεκαθαρίζουν το τοπίο δίνοντας χρήσιμες συμβουλές για να προστατευτείτε αποτελεσματικά από τις βλαβερές ακτινοβολίες του ήλιου.

1. Το αντηλιακό δεν είναι πάντα απαραίτητο

Πολλοί άνθρωποι έχουν την πεποίθηση ότι το αντηλιακό είναι απαραίτητο μόνο όταν ολόκληρο το σώμα τους εκτεθεί στον ήλιο, όπως κατά την κολύμβηση ή την ηλιοθεραπεία. Ωστόσο, το υπεριώδες φως εξακολουθεί να είναι επιβλαβές για το δέρμα ανεξάρτητα από την επιφάνεια έκθεσης.

Τα χέρια και το πρόσωπο είναι κοινές περιοχές που αφήνονται εκτεθειμένες καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, γεγονός που μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο βλάβης από τον ήλιο. Είναι μείζονος σημασίας να καλύπτετε το εκτεθειμένο δέρμα με αντηλιακό και να εξετάσετε και άλλες μεθόδους προστασίας, όπως το καπέλο.

2. Η αντηλιακή κρέμα αποτρέπει την απορρόφηση της βιταμίνης D

Η βιταμίνη D είναι ένα σημαντικό θρεπτικό συστατικό για την ανθρώπινη υγεία, το οποίο και λαμβάνουμε μέσω της έκθεσης στις ακτίνες UV. Το αντηλιακό, ωστόσο, μπλοκάρει τις ακτίνες UV. Έτσι, θεωρητικά, η χρήση αντηλιακού εμποδίζει την ικανοποιητική πρόσληψη βιταμίνης D.

Πολλοί επιστήμονες και δερματολόγοι υποδεικνύουν ότι μόλις 5 έως 30 λεπτά έκθεσης στον ήλιο την ημέρα μπορεί να δημιουργήσει τη σωστή ποσότητα βιταμίνης D στο σώμα.

3. Η αντηλιακή προστασία προκαλεί προβλήματα υγείας

Αυτός ο μύθος προέρχεται από μια παλαιότερη μελέτη που έγινε για την οξυβενζόνη, ένα από τα δραστικά συστατικά σε πολλά αντηλιακά. Οι αρουραίοι που εκτέθηκαν σε οξυβενζόνη παρουσίασαν σοβαρές αρνητικές παρενέργειες.

Ωστόσο, σύμφωνα με μία έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Archives of Dermatology, τα επίπεδα έκθεσης, που επέφεραν προβλήματα υγείας στους αρουραίους, ήταν εξαιρετικά υψηλά. Οι υπολογισμοί τους κατέδειξαν ότι αυτά τα αποτελέσματα ήταν ανέφικτα στους ανθρώπους, ακόμα και για εκείνους που χρησιμοποιούν αντηλιακά τακτικά.

Οι ερευνητές σημείωσαν ότι μετά από 40 χρόνια παρουσίας οξυβενζόνης ως συστατικού σε αντηλιακά δεν προκαλούν τοξικές επιδράσεις στον άνθρωπο.

4. Τα άτομα με σκούρο δέρμα δεν χρειάζονται αντηλιακό

Τα άτομα με σκούρο δέρμα εξακολουθούν να κινδυνεύουν από ηλιακό έγκαυμα και βλάβη του δέρματος. Η λήψη προφυλάξεων, όπως η χρήση αντηλιακών, συνιστάται πάντα ανεξάρτητα από το χρώμα του δέρματος.

Σίγουρα το πιο σκούρο δέρμα λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας απέναντι στον ήλιο. Όμως, η βλάβη της UVA δεν εμποδίζεται από τη μελανίνη και μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη γήρανση του δέρματος και ρυτίδες. Άνθρωποι με σκουρότερο δέρμα επίσης δεν προστατεύονται από τον καρκίνο του δέρματος.

Μια μελέτη έδειξε ότι τα ποσοστά επιβίωσης του καρκίνου του δέρματος ήταν χαμηλότερα στους ανθρώπους με πιο σκούρο δέρμα, συμπεριλαμβανομένων των Αφρο-Αμερικανών, των Ασιατών-Αμερικανών και των Ιθαγενών Αμερικανών. Τα αποτελέσματα αυτά υποδηλώνουν την ανάγκη ευαισθητοποίησης σχετικά με τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του δέρματος.

5. Το solarium είναι ασφαλές

Μερικοί άνθρωποι πιστεύουν ότι πρέπει να κάνουν solarium για να αποκτήσουν ένα εξωτικό μαύρισμα πριν το καλοκαίρι. Όμως, εκεί συναντώνται υψηλές συγκεντρώσεις UVA για να σκουρύνουν γρήγορα το δέρμα.

6. Δεν μπορείτε να μαυρίσετε ενώ φοράτε αντηλιακό

Το αντηλιακό βοηθά στην προστασία από τις ακτίνες UVA και UVB, αλλά μπορεί να μην προστατεύει πλήρως το σώμα. Παράλληλα, μπορείτε να μαυρίσετε, ενώ χρησιμοποιείτε αντηλιακό, ακόμα και όταν το εφαρμόζετε πολλές φορές την ημέρα.

Το μαύρισμα είναι η φυσική προστατευτική αντίδραση του σώματος στην έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία Για να αποφύγετε το μαύρισμα, είναι καλύτερο να φορέσετε αέρινα ρούχα και καπέλο.

7. Όλα τα αντηλιακά είναι τα ίδια

Υπάρχει μια κοινή εσφαλμένη αντίληψη ότι όλα τα αντηλιακά είναι περίπου ίδια και θα επιφέρουν το ίδιο αποτέλεσμα. Ωστόσο, υπάρχουν ποικίλα συστατικά σε αντηλιακά προστατεύοντας από διαφορετικά επίπεδα έκθεσης στον ήλιο.

Δραστικά συστατικά όπως το διοξείδιο του τιτανίου, το οξείδιο του ψευδαργύρου χρησιμοποιούνται συχνά για να φιλτράρουν τις ακτίνες UVA και UVB. Υπάρχουν επίσης χημικοί αποκλειστές, όπως η αβοβενζόνη (avobenzone). Αυτά τα συστατικά μπλοκάρουν τον ήλιο με διάφορους τρόπους.

8Όσο υψηλότερος είναι ο δείκτης προστασίας τόσο καλύτερη είναι η προστασία

Λάθος. Ακούγεται σωστή η άποψη ότι ένα αντηλιακό με δείκτη προστασίας SPF 100 (Sun Protection Factor) θα πρέπει να είναι δύο φορές πιο προστατευτικό από ένα με δείκτη 50. Απλά, είναι μόνο μερικές ποσοστιαίες μονάδες πιο αποτελεσματικό. Για παράδειγμα ένα αντηλιακό με SPF 30 φιλτράρει το 97% των ακτινών UVB, ένα αντηλιακό με SPF 15 φιλτράρει το 93% των ακτινών UVB και ένα αντηλιακό με SPF 2 φιλτράρει το 50% των ακτινών UVB. «Αλλά ο βαθμός SPF καθίσταται άνευ σημασίας αν δεν εφαρμοστεί  αρκετή ποσότητα» τονίζει η Mona Gohara, δερματολόγος στο Danbury και βοηθός καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Yale στο τμήμα δερματολογίας. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν χρησιμοποιούν μεγάλη ποσότητα όπως αποδεικνύουν πολλές μελέτες.

«Για καλύτερη προστασία εφαρμόστε 1 έως 2 στρώσεις στο μέγεθος μιας μπάλας του πινγκ-πονγκ στο σώμα σας 30 λεπτά πριν βγείτε έξω, ώστε το δέρμα σας να το απορροφήσει τελείως. Έπειτα, μην ξεχνάτε να το ανανεώνετε κάθε δύο ώρες» συμβουλεύει η Gohara. Όσον αφορά το πρόσωπό σας, εφαρμόστε μία ποσότητα στο μέγεθος ενός ευρώ κάθε ημέρα ανεξαρτήτως καιρού. Σημειώστε, επίσης, ότι ο δείκτης προστασίας αφορά την προστασία από την ακτινοβολία UVB και όχι από την ακτινοβολία UVA.

Οι περισσότεροι δερματολόγοι συστήνουν SPF 30 για τον μέσο άνθρωπο, καθώς μπλοκάρει περίπου το 97% των ακτίνων UVB. Σύμφωνα με δερματολόγους: «Όσο πιο μεγάλος ο SPF, τόσο μικρότερη είναι η βελτίωση του μπλοκαρίσματος UVB. Για παράδειγμα, SPF 50 αποκλείει περίπου το 98% των ακτίνων UVB. Οτιδήποτε υψηλότερο δεν παρέχει σημαντική διαφορά στην προστασία, σύμφωνα με τον FDA, ο οποίος πρόσφατα πρότεινε να περιορίσει τη μέγιστη τιμή ως SPF 50+».

9. Το αντηλιακό ποτέ δεν λήγει

Σε αντίθεση με την κοινή πεποίθηση, το αντηλιακό φυσικά και έχει ημερομηνία λήξης. Τα ενεργά συστατικά μπορούν να διασπαστούν με την πάροδο του χρόνου αφήνοντας το δέρμα απροστάτευτο.

Τα περισσότερα αντηλιακά έχουν διάρκεια ζωής περίπου δύο χρόνια, διευκρινίζει η Jordana Gilman, δερματολόγος από τη Νέα Υόρκη. Ωστόσο, εάν χρησιμοποιείτε το αντηλιακό σας σωστά, κανονικά δεν θα πρέπει να έχετε απόθεμα την επόμενη χρονιά.


Share |