21/09/2017

Οι συνήθειες που επιβαρύνουν το πεπτικό μας σύστημα

Το πεπτικό μας σύστημα εργάζεται καθημερινά πολύ σκληρά προκειμένου να αποικοδομήσει τις τροφές και να βοηθήσει στην απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών από τον οργανισμό μας. Κι όμως, εμείς πολλές φορές αναπτύσσουμε συνήθειες που το δυσκολεύουν και επιβαρύνουν τη λειτουργία του. Προτού δούμε ποιες είναι οι συνήθειες αυτές, ας ρίξουμε μια ματιά στον τρόπο δράσης του πολύτιμου αυτού συστήματος.

Το «υπέροχο» πεπτικό σύστημα

Από τη στιγμή που η τροφή εισέρχεται μέσα στη στοματική μας κοιλότητα, ξεκινά ένα υπέροχο ταξίδι ζωτικής σημασίας για τον οργανισμό. Εξαιτίας της λειτουργίας του πεπτικού συστήματος, είμαστε σε θέση να προσλαμβάνουμε όλα τα θρεπτικά συστατικά των τροφίμων που καταναλώνουμε και να μπορούμε γεμάτοι ενέργεια να διεκπεραιώνουμε τις καθημερινές μας υποχρεώσεις. Επιπλέον, χάρις σε αυτή την ενέργεια, ο οργανισμός μας είναι σε θέση να επιτελεί όλες του τις λειτουργίες, από την αναπνοή μέχρι τη σκέψη.

Το στόμα είναι η αφετηρία της πεπτικής οδού. Στην πραγματικότητα η τροφή δέχεται επεξεργασία ήδη από την πρώτη της επαφή με το σάλιο. Στη συνέχεια, περνάει από τον οισοφάγο, ο οποίος, μέσω μίας σειράς συστολών,  την μεταφέρει στο στομάχι. Εκεί, πραγματοποιείται η κύρια επεξεργασία της τροφής με τη βοήθεια πολλών ενζύμων αλλά και των αρκετά όξινων γαστρικών υγρών. Στη συνέχεια, η επεξεργασμένη τροφή μεταφέρεται στο λεπτό έντερο, όπου συνεχίζεται η περαιτέρω διάσπαση αλλά και η απελευθέρωση των θρεπτικών ουσιών στην κυκλοφορία του αίματος. Τέλος, κάθε άλλο υπόλειμμα της τροφής θεωρείται άχρηστο και περνά από το παχύ έντερο για να αποβληθεί.

Συνήθειες που επιβαρύνουν το πεπτικό σύστημα

Πολλές φορές, μέσα στην καθημερινότητά μας ακολουθούμε ορισμένες συνήθειες, ο οποίες άθελά μας, δυσκολεύουν τη δράση του πεπτικού συστήματος. Ποιες είναι αυτές;

Φάρμακα

Η υπερβολική κατανάλωση φαρμάκων όπως η ασπιρίνη αλλά και των μη στεροειδών αντιφλεγμονωδών φαρμάκων μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για έλκος στομάχου. Γι’ αυτό λοιπόν, δεν καταναλώνουμε τίποτα χωρίς τη συμβουλή γιατρού.

Η ώρα του φαγητού

Το φαγητό λίγο πριν τον ύπνο, αυξάνει τον κίνδυνο νυχτερινής καούρας. Προσπαθήστε το τελευταίο σας γεύμα να είναι τουλάχιστον δύο με τρεις ώρες πριν τον ύπνο.

Η υπερφαγία

Προσπαθήστε να καταναλώνετε πιο μικρά και πιο τακτικά γεύματα, αντί για τρία μεγάλα, κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αν νιώθετε ικανοποιητικά χορτασμένοι, χωρίς να παραλείπετε ποτέ το πρωινό, τότε ο κίνδυνος της υπερφαγίας μπορεί να αντιμετωπιστεί.

Η έλλειψη φυτικών ινών

Αν η διατροφή σας δεν περιέχει τα αναγκαία 25 γραμμάρια φυτικών ινών καθημερινά, θα υπάρχει πρόβλημα. Προσθέστε στην διατροφή σας περισσότερα φρούτα και λαχανικά, όπως η γλυκοπατάτα, το μπρόκολο, τα μήλα, το σπανάκι, αλλά και το κουνουπίδι.

Πόσο γρήγορα τρώμε

Αν τρώμε πολύ γρήγορα, τότε δεν αφήνουμε το στομάχι μας να επεξεργαστεί όλη την τροφή που του προσφέρεται και να στείλει σήμα στον εγκέφαλο ότι έχει χορτάσει. Συνεπώς, η γρήγορη κατανάλωση της τροφής είναι άλλος ένας παράγοντας που οδηγεί στην υπερφαγία.

Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ

Το αλκοόλ παίζει ρόλο στην δημιουργία έλκους, αλλά ταυτόχρονα προλαμβάνει την θεραπεία του. Προσπαθήστε να μην ξεπερνάτε ποτέ τα όρια της κατανάλωσης αλκοόλ.

Η τσίχλα

Κι όμως, το να μασάμε τσίχλα μπορεί να μας κάνει να καταπίνουμε υπερβολικά πολύ αέρα, προκαλώντας μια αίσθηση πρηξίματος. Ακόμα χειρότερο γίνεται αν υπολογίσουμε και την δράση των τεχνητών γλυκαντικών που συναντάμε σε πολλές τσίχλες.


Share |