Αλκοόλ: Μας φτιάχνει ή μας χαλάει;

Συντάκτης: Βάνα Νικολαΐδου, Συντάκτρια - Κειμενογράφος

Influence:

Απαγορεύεται δια ροπάλου σε περιόδους δίαιτας και διατροφής και από πολλούς διατροφολόγους θεωρείται χειρότερο ακόμα και από πάστα! Ποια είναι η αλήθεια όμως, για την κατανάλωση αλκοόλ, πότε θεωρείται επωφελής και πότε βλαβερή για τον οργανισμό;

Παν μέτρον άριστον έλεγαν οι αρχαίοι και είχαν δίκιο. Η σοφή αυτή φράση αφορά τα πάντα, ακόμα και την κατανάλωση αλκοόλ, που σημαίνει ότι αν το καταναλώσουμε με μέτρο, μπορούμε να δούμε σημαντικά οφέλη στην υγεία μας, αν το ξεπεράσουμε όμως, ίσως υποστούμε πολύ πιο βλαβερές συνέπειες από ό,τι μπορούμε να φανταστούμε.

Ας ξεκινήσουμε με τα καλά νέα: η μέτρια κατανάλωσή του σύμφωνα με πορίσματα επίσημων φορέων υγείας συμβάλλει στην ομαλή λειτουργία της καρδιάς, τη μείωση των πιθανοτήτων για ισχαιμικά επεισόδια, ανακοπής και κάποιων μορφών αγγειοπάθειας και στην πρόληψη του διαβήτη τύπου ΙΙ.

Αντίθετα, η έξω από το μέτρο κατανάλωσή του επιβαρύνει τον οργανισμό συνολικά, αλλά ιδιαίτερα το ήπαρ που καταβάλλει τεράστια προσπάθεια για να το μεταβολίσει, δευτερευόντως την καρδιά και αυξάνει τις πιθανότητες κάποιων μορφών καρκίνου. Σε γενικές γραμμές όμως, η καταστροφή είναι συνολική καθώς επηρεάζονται μακροπρόθεσμα όλα τα ζωτικά όργανα του ανθρώπου (εγκέφαλος, πνεύμονες, μύες, οστά, αγγεία, νεύρα, δέρμα).

Όσο για τα θανατηφόρα ατυχήματα, είναι η Νο1 αρνητική συνέπεια, η οποία εξακολουθεί να βρίσκεται σε υψηλά ποσοστά.

Ο όρος «μέτρια κατανάλωση» βέβαια, είναι σχετικός. Άλλο όταν μιλάμε για ένα ποτήρι κρασί, ένα κουτάκι μπίρα και άλλο για ένα ποτήρι βότκα, ουίσκι, τζιν και τα υπόλοιπα ποτά με υψηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ. Η μέτρια κατανάλωση λοιπόν, ορίζεται στα 330 ml μπίρα (όσο είναι ένα κουτάκι), το ένα ποτήρι κρασί των 150 ml, και στα 50 ml των λοιπών αλκοολούχων ποτών με περιεκτικότητα αλκοόλ 40%. Αυτό δε σημαίνει βέβαια, πως αν δεν πιούμε καθόλου για κάποιες μέρες, μπορούμε να τα καταναλώσουμε όλα μαζί στο τέλος της εβδομάδας. Πάντως, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνιστά ότι η επιτρεπόμενη κατανάλωση είναι ένα ποτήρι ημερησίως για τις γυναίκες και δύο για τους άντρες.

Τι γίνεται όμως, με το που το αλκοόλ εισβάλλει στον οργανισμό μας; Η απορρόφησή του από το στομάχι και το λεπτό έντερο είναι σχεδόν άμεση. Πηγαίνει κατευθείαν στο αίμα και πρέπει να περάσει μισή με μιάμιση ώρα ώστε να σημειωθεί η μέγιστη περιεκτικότητά του σε αυτό. Το συκώτι αναλαμβάνει το βαρύ φορτίο να μεταβολίσει το σοκαριστικό ποσοστό του 90%! Μόλις το 10 τοις εκατό αποβάλλεται από τα νεφρά και τους πνεύμονες. Όταν ο ρυθμός κατανάλωσης αλκοόλ ξεπερνά το χρόνο που το ήπαρ μπορεί να διαχειριστεί την ορισμένη ποσότητα του καθενός προσωπικά, τότε το άτομο αρχίζει να ζαλίζεται και να μην αισθάνεται καλά.

Κατά μέσο όρο, το συκώτι είναι ικανό να μεταβολίσει ένα ποτό την ώρα, αλλά όλοι οι άνθρωποι δεν έχουν την ίδια αντίσταση στο αλκοόλ. Αν το άτομο έχει φάει, το γεμάτο στομάχι καθυστερεί την απορρόφηση, αλλά όλα εξαρτώνται και από το πόσο συνηθισμένος είναι κανείς στο ποτό, την ηλικία του, το φύλο, ακόμα και το βάρος.

Γι’ αυτό πριν αποφασίσετε να ενδώσετε σε «ένα ακόμα ποτηράκι», σκεφτείτε όλη αυτή τη διαδικασία που απαιτείται για να βγείτε αλώβητοι από αυτή σας την επιθυμία. Για να μην αναφερθούμε στο hangover της επόμενης μέρας που συνήθως είναι εκτός από μαρτύριο, και χάσιμο χρόνου…

Συντάκτης: Βάνα Νικολαΐδου, Συντάκτρια - Κειμενογράφος

Influence:

Έχει σπουδάσει Οικονομικές Επιστήμες στο Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι κάτοχος Executive Diploma in Marketing Management…