Κάπνισμα: Μπορείς να το κόψεις…

Συντάκτης: Κατερίνα Βαϊμάκη

Τα νέα αντικαπνιστικά μέτρα αυξάνονται και η ανάγκη να απαλλαγούν κάποιοι από τη συνήθεια του καπνίσματος μεγαλώνει. Κάθε τσιγάρο που καπνίζουμε αφαιρεί 5 ½ λεπτά από τη ζωή μας και κάθε δέκα δευτερόλεπτα ένας άνθρωπος πεθαίνει στη γη εξαιτίας του καπνίσματος. Η Ελλάδα συνεχίζει να έχει το θλιβερό προνόμιο να είναι πρώτη σε καπνιστές σε όλη την Ευρώπη και τρίτη στον κόσμο μετά την Κύπρο και την Κούβα.

Οι μέθοδοι διακοπής καπνίσματος είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς στις μέρες μας. Περισσότεροι από 30.000 Έλληνες έχουν επισκεφθεί τα ιατρεία διακοπής καπνίσματος που υπάρχουν στα νοσοκομεία της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί, πως η επιτυχία των προγραμμάτων εξαρτάται κυρίως  από την επιμονή του καπνιστή να κόψει το κάπνισμα.

Τα Ιατρεία Διακοπής του Καπνίσματος λειτουργούν επιτυχώς στην Ελλάδα από το 1999. Κατά τη διάρκεια της «θεραπείας» ακολουθούνται συγκεκριμένες διαδικασίες σύμφωνα με επιστημονικές μεθόδους και διεθνείς οδηγίες για τη θεραπευτική παρέμβαση στη διακοπή του καπνίσματος.

Πιο συγκεκριμένα, τα ειδικά γραφεία στην Ελλάδα λειτουργούν με προγραμματισμένα ραντεβού. Στην αρχή γίνεται μια ενημέρωση στον καπνιστή σχετικά με τις αρνητικές επιπτώσεις του καπνίσματος και τους τρόπους διακοπής. Στη συνέχεια, οι καπνιστές εντάσσονται σε πρόγραμμα βοήθειας και απεξάρτησης, διάρκειας 2-3 μηνών, με θεραπευτική αγωγή και ιατρική παρακολούθηση. Τέλος, ο καπνιστής δεσμεύεται να σταματήσει το κάπνισμα σε μια συγκεκριμένη ημερομηνία-στόχο. Επίσης, υπάρχει η πιθανότητα να χρειαστεί φαρμακευτική αγωγή. Αυτή περιλαμβάνει φάρμακα όπως τα υποκατάστατα νικοτίνης, τη βουπροπιόνη και τη βαρενικλίνη. Τα συγκεκριμένα φάρμακα ελέγχουν τη διάθεση για κάπνισμα, ενώ μειώνουν συγχρόνως τα συμπτώματα στέρησης.

Αν όμως όλα αυτά σας φαίνονται υπερβολικά, τότε ίσως, πριν καταφύγετε σε κάποιο από αυτά τα κέντρα, δοκιμάστε μόνοι σας κάποια βήματα για να βοηθήσετε τον εαυτό σας.

Λίγο πριν το κόψετε

·         Αλλάξτε τη μάρκα των τσιγάρων σας, με μια που δε σας αρέσει.

·         Προσπαθήστε να βγείτε έξω χωρίς τσιγάρα.

·         Προσπαθήστε να αποφύγετε τη σκέψη ότι δε θα ξανακαπνίσετε ποτέ. Αντίθετα βάλτε όρια μιας ημέρας.

Την ημέρα που θα το κόψετε

·         Πετάξτε όλα τα τσιγάρα και τα σπίρτα. Κρύψτε τους αναπτήρες.

·         Επισκεφτείτε τον οδοντίατρο για καθαρισμό. Παρατηρείστε πόσο καλύτερα φαίνονται τα δόντια σας, χωρίς τα υπολείμματα του τσιγάρου.

·         Γεμίστε τη μέρα σας με ασχολίες.

 

Αμέσως αφού το κόψετε

·         Τις πρώτες μέρες, προσπαθήστε να περνάτε αρκετή ώρα σε μέρη που απαγορεύεται το κάπνισμα.

·         Αν έχετε την αίσθηση ότι κάτι λείπει από το χέρι σας, παίξτε με ένα στυλό ή ένα χάρακα.

·         Μην επιτρέψετε στον εαυτό σας να σκεφτεί ότι «ένα δε βλάπτει».

Ασφαλώς όλες αυτές οι συμβουλές έχουν όντως αξία αν ο καπνιστής το θέλει πραγματικά και έχει πάρει απόφαση ότι θα κόψει το κάπνισμα. Αν δείτε όμως ότι χρειάζεστε πιο οργανωμένη βοήθεια τότε μη διστάσετε να καταφύγετε στα ειδικά κέντρα (8008018080). Εναλλακτικά υπάρχουν τα αυτοκόλλητα και οι τσίχλες νικοτίνης, όπως και θεραπείες σαν τον βελονισμό. 

 

Χρήσιμα links

Ευρωπαϊκό πρόγραμμα HELPγια μια ζωή χωρίς τσιγάρο:

http://el-el.help-eu.com/pages/


Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία

www.cancer-society.gr

Συντάκτης: Κατερίνα Βαϊμάκη,

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.