5 πρακτικές συμβουλές για υγιεινή διατροφή

Συντάκτης: Αναστασία Καρούτη, Εκπαιδευτικός, μεταφράστρια

5 πρακτικές συμβουλές για υγιεινή διατροφήΟι τάσεις στην υγιεινή διατροφή έρχονται και παρέρχονται, αλλά υπάρχουν μερικές κλασικές πρακτικές συμβουλές που μπορεί κανείς να ακολουθήσει για να καθιερώσει μια υγιεινή διατροφή. Παρακάτω σας παρουσιάζουμε πέντε από αυτές.

  1. Εάν δεν το βλέπω, δε θα το φάω.

Εάν δεν έχετε κάτι πρόχειρο και παχυντικό στο σπίτι σας, στα χέρια σας, στο ντουλάπι με τις λιχουδιές ή σαν δώρο-κέρασμα από τους καλεσμένους στο σπίτι σας, δε θα το φάτε. Μην υποκύπτετε στην αγορά πρόχειρων σνακ που σας επιβαρύνουν, σκεπτόμενοι «θα το έχω στο σπίτι να βρίσκεται, δε θα το φάω», γιατί τη στιγμή που θα τα δείτε, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα τα καταναλώσετε. Επομένως, κρύψτε την αδυναμία σας.

  1. Τρώτε τα φρούτα σας, μην τα στύβετε.

Οι βιταμίνες και τα θρεπτικά στοιχεία που λαμβάνουμε από τα φρούτα χάνονται όταν δεν τα καταναλώνουμε ολόκληρα, αλλά αντίθετα πίνουμε το χυμό τους. Τι χάνουμε ακριβώς; Σε ένα χυμό δεν περιέχονται τα θρεπτικά στοιχεία που βρίσκονται στη φλούδα των φρούτων, π.χ. η βιταμίνη C και τα φλαβονοειδή στη φλούδα του πορτοκαλιού, οι βιταμίνες και οι αδιάλυτες ίνες στη φλούδα του μήλου, που βοηθούν στην καλύτερη λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Επίσης, χάνουμε τις φυτικές ίνες που περιέχονται στα φρούτα – κερδίζουμε, όμως, μεγαλύτερη ποσότητα ζάχαρης και θερμίδες. Οι ειδικοί υποστηρίζουν πως η κατανάλωση ολόκληρων φρούτων είναι προτιμότερη από την κατανάλωση χυμών, που συνίσταται μόνο για την αντικατάσταση των αναψυκτικών.

  1. Γνωρίστε τα αδύνατά σας σημεία και αλλάξτε σταδιακά.

Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζετε σε ποιες τροφές και λιχουδιές δεν μπορείτε να αντισταθείτε. Είναι εξίσου σημαντικό να γνωρίζετε τί καταναλώνετε καθημερινά και πώς μαγειρεύετε το φαγητό σας. Ίσως σας ακούγονται πολύ απλά όλα αυτά, αλλά πολλοί δε συνειδητοποιούν τι ακριβώς τρώνε καθημερινά: σημειώστε ό,τι καταναλώνετε για τρεις ημέρες και κάνετε τις ανάλογες παρατηρήσεις. Μήπως πρέπει να ελαττώσετε το αλάτι και τη ζάχαρη; Μήπως ξεχνάτε το νερό και υπερβάλλετε με τα κατεργασμένα τρόφιμα; Προχωρήστε σταδιακά στις απαιτούμενες αλλαγές, ώστε να δώσετε χρόνο στον εαυτό σας να συνηθίσει τη νέα κατάσταση, πχ., εάν πίνετε μόνο μισό λίτρο νερό την ημέρα, φροντίστε να έχετε πάντα κοντά σας ένα μπουκαλάκι ή ποτήρι για να θυμάστε να πίνετε λίγο περισσότερο.

  1. Θυμηθείτε την υγεία των οστών σας.

5 πρακτικές συμβουλές για υγιεινή διατροφήΦροντίστε την υγεία των οστών σας καταναλώνοντας τροφές πλούσιες σε ασβέστιο, όπως τα γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι, τυρί). Βεβαιωθείτε, ακόμη, πως οι τροφές που καταναλώνετε προκειμένου ο οργανισμός σας να λάβει το απαραίτητο ασβέστιο περιέχουν μαγνήσιο, βιταμίνη D  και Κ, θρεπτικά συστατικά που βοηθούν την απορρόφηση του ασβεστίου.

Σε περίπτωση που πάσχετε από δυσανεξία στη λακτόζη, οι εναλλακτικές πηγές ασβεστίου είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα που δεν περιέχουν λακτόζη, τα πράσινα, φυλλώδη λαχανικά (μαρούλι, ρόκα, μπρόκολο, σέλερι, φασολάκια, λαχανάκια Βρυξελλών, σπαράγγια, κλπ.) και τα όσπρια.

  1. Φάτε κάτι!

Τα πολλά και μικρά γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας, όπως και η μη παράλειψη γευμάτων είναι οι δύο πιο δημοφιλείς πρακτικές συμβουλές που δίνουν οι ειδικοί – και όμως, εξακολουθούμε να μην αντιλαμβανόμαστε την αξία τους. Εάν παραλείπετε γεύματα απορυθμίζετε το μεταβολισμό σας και ενθαρρύνετε τον εαυτό σας να υποκύψει στον πειρασμό της κατανάλωσης περισσότερων θερμίδων στο επόμενο γεύμα. Είναι φυσικό πως αν πεινάτε θα φάτε περισσότερο και πως δε θα ελέγχετε ό,τι τρώτε. Καθιερώστε μια ρουτίνα στα γεύματά σας και προγραμματίστε τα σε καθημερινή βάση.

Άλλες μικρές πρακτικές συμβουλές είναι να αντιμετωπίζετε τα ψώνια σας ως το προφίλ που βγάζετε προς τα έξω: βάλτε σαν στόχο τα ψώνια που θα κάνετε να περιέχουν υγιεινές επιλογές και δείτε τι ψωνίσατε την ώρα του ταμείου. Πληρώστε με μετρητά και όχι με κάρτα: όταν πληρώνουμε με μετρητά έχουμε καλύτερη συναίσθηση των επιλογών μας σε σχέση με την εξόφληση των αγορών μας μέσω μιας κάρτας. Υπενθυμίστε στον εαυτό σας το στόχο σας για την υγιεινή διατροφή και για τη σημασία που έχει η καλή υγεία για εσάς και μελετήστε πηγές πάνω στο θέμα αυτό. Καλή επιτυχία!

Συντάκτης: Αναστασία Καρούτη, Εκπαιδευτικός, μεταφράστρια

Σπούδασε Αγγλική Γλώσσα και Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και Μετάφραση στο Κέντρο Εκπαίδευσης Μεταφραστών…